MPL Passenger Terminal

MPL Passenger Terminal

JSK Architektci Sp. Z o.o.

Bez wątpienia Mistrzostwa Europy w piłce nożnej EURO 2012 znacznie przyspieszyły inwestycje infrastrukturalne w Polsce. Chciano poprawić infrastrukturę transportową, zarówno drogową, kolejową, jak i powietrzną. Powstały nowe autostrady, drogi ekspresowe i obwodnice, poprawiono stan linii kolejowych I dworców oraz zbudowano nowe lotniska. Jednym z nich jest lotnisko we Wrocławiu, zaprojektowane przez polską filię niemieckiej firmy architektonicznej, JSK Architekci, która współpracowała z Altro Projekt, będącym projektantem fasady. Nowy projekt zastąpił staromodny i ciasny terminal zbudowany we wczesnych latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku.

Symbolika nowego wrocławskiego lotniska jest jasna i łatwa do rozszyfrowania. Jego funkcja jest w oczywisty sposób związana z lataniem – lataniem przy użyciu skrzydeł, które poruszają się w sposób delikatny i doskonale skoordynowany. Ruch ten wyraża się w kształcietrzynastu osobnych, przypominających fale sekcji dachu. Cała konstrukcja, poruszająca się w dwóch przeciwnych kierunkach, rozciąga się poza pionowy kontur budynku, podnosząc się i obniżając w nieco nieregularnym rytmie. W ten sposób budynek nabiera charakteru, a obszar wejściowy jest zadaszony. Ponadto, zewnętrzną część budynku charakteryzuje lekkość i piękno, którego brakuje innym budynkom tego typu. Jest to szczególnie widoczne z dystansu, gdy zmienia się perspektywa, np. Patrząc z samochodu nadjeżdżającego od strony miasta i okrążającego ogromną otwartą przestrzeń przed lotniskiem.

Dach składający się z trzynastu sekcji przypominających fale, zdaje się poruszać

Konstruckcja

Konstrukcja, czyli w rzeczywistości nowe otnisko, to bardzo racjonalny budynek, mający prawie wyłącznie kąty 90 stopni, zbudowany z piętnastometrowych odcinków modularnych. Konstrukcja zewnętrzna, wysoka, oszklona I ukoronowana nieregularnym stalowym dachem, ma wymiary około 200 x 80 metrów i można ją rozszerzyć po bokach. W ten sposób otrzymujemy wodoszczelną osłonę dla wszystkich elementów koniecznych do pracy lotniska, które znajdują się wewnątrz budynku na kilku poziomach. Zarówno otwarte przestrzenie publiczne,jak i mniejsze zgrupowane razem obszary,nie sięgają dachu, który robi wrażenie jakby unosił się nad mniejszymi cząstkami zawieszonymi w środku. Trzynaście przypominających fale sekcji dachu łączy się w środku i w ten sposób tworzy szczeliny – okna, zapewniające dodatkowe światło przestrzeniom poniżej. Architekci zorganizowali funkcjonowanie budynku w sposób liniowy, witając przybywających z miasta holem wejściowym, który zmierza bezpośrednio w kierunku skrzydlatych sekcji dachu i rozciąga się przez całą długość budynku. Odlatujący pasażerowie, natomiast, żegnają się z budynkiem jego wielopiętrow konstrukcją z punktami kontrolnymi wewną rz. Na górze znajduje się taras dla przyjació  i rodziny. Najbardziej spektakularnym miejscem w całym budynku jest obszar witający pasażerów przylatujących. Obszar ten pokrywa dach, który robi wrażenie jakby wyginał się w różnych kierunkach. Wsparty jest on na stalowych filarach w  kształcie litery „V”, ozdobionych wysokimi roślinami. Co najważniejsze, obszar ten umożliwia wygodny dostęp do wszystkiego, co jest potrzebne do obsługiodlatujących lub przylatujących pasażerów.

CW 50-FP Ściany osłonowe, CW 50-SG Ściany osłonowe, CW 60 Ściany osłonowe, CS 77 Okna, CS 59Pa Okna oraz CW 50 Ściany osłonowe - Airport MPL Passenger Terminal zlokalizowany w Wommelgem, Polska

Wygodna poczekalnia jest jasna i przejrzysta

Okna Oddymiajace

Całość wykończona jest przy użyciu wysokiej jakości materiałów, m.in. granitu, szkła przezroczystego i matowego, stali nierdzewnej i pły pokrytych drewnem fornirowanym oraz skąpana w świetle wlewającym się przez całą oszkloną fasadę. Liczby robią wrażenie: z Niemiec sprowadzono 11.500 m2 szkła o najwyższych możliwych parametrach przezroczystości i izolacji cieplnej. Całość zamontowano na konstrukcji słupowo-ryglowej, ze słupami w odstępach 3,75 m od siebie  a ryglami 175 m. Oba profile mają niestandardową widzialną szerokość, wynoszącą 65 mm. W tej ramie umieszczono panele szklane, z których każdy waży standardowo 310 kg. Otwierające się do wewnątrz okna CS 77, które wcześniej poddano testom laboratoryjnym, umieszczono w kilku miejscach w celu zapewnienia wentylacji w głównym obszarze lotniska. Wymiary otwieranych okien były takie same jak typowego panelu szklanego. Aluminiowa konstrukcja elewacji została przymocowana do stalowej konstrukcji budynku terminala przy użyciu aluminiowych wsporników.

Ambicje

Nowy terminal z całą pewnością daje wyraz ambicjom Wrocławia, który był jednym z czterech miast gospodarzy EURO 2012, będzie Europejskim Miastem Kultury w 2016 roku oraz ubiegał się o organizację EXPO. Lotnisko zaspokoiło także stale wzrastające wymagania Polaków dotyczące podróżowania, będąc lotniskiem wygodnym nie tylko dla przewoźników międzynarodowych i krajowych, ale także dla cieszących się dużą popularnością tanich linii lotniczych. Dzięki doskonałemu połączeniu z centrum Wrocławia, lotnisko podkreśli znaczenie miasta na lotniczej mapie Europy.

CW 65-EF rygiel sekcji pionowej

Project solution

  • BREEAM ‘very good’ label for sustainable buildings

Systems:

  • Combination of CW 50 and CW 60 relative to specific load requirements
  • Windows: ES 50, CS 68
  • Doors: Vision 50

Project description:

  • Bespoke mullion cap with a depth of 405 mm
  • Bespoke capping to create flush look of the aluminium panels with the curtain wall cap profiles
  • A gap was included underneath the bespoke capping to assist with the cleaning strategy of the building
  • Wind loads on the project of up to 2000 N/m²

Glazing:

Various glass sizes:

  • 2665 mm x 1300 mm
  • 2110 mm x 2385 mm
  • 3200 mm x 1650 mm
PL-MPL-CW 65-EF słup sekcji poziomej.jpg
Fabrykator: 
Opal Grodzisk
Architekt: 
JSK Architektci Sp. Z o.o.
Lokalizacja: 
Wommelgem, Polska Zobacz na mapie
Fotograf: 
Jarosław Ceborski
Inni partnerzy: 
Airport Wroclaw S.A. (Investors) Hochtief Polska - Hochtief Construction (General contractors)