Four Seasons Hotel

Zaprojektowany przez SOM hotel Cztery Pory Roku w Bahrajnie, oferujący 273 pokoje, to nowa wizualna ciekawostka w mieście, z uwagi na niezwykłą kompozycję betonowych filarów i wiszących brył. Otwiera on nowy świat luksusu, a także opowiada historię marzeń i zmieniającego się szczęścia.

Firma architektoniczna Skidmore, Owings & Merrill (SOM) widzi w niedawno ukończonym Hotelu Cztery Pory Roku, wzniesionym w stolicy Bahrajnu, Manamie, szereg możliwości. „Niezbyt często zdarza się, że tworzony jest plan generalny, w oparciu o który rozpoczyna się budowę. Ponadto, nie zdarza się zbyt wiele projektów wolnostojących hoteli, podkreśla architekt projektu, Thomas Behr. „Tworzymy relację z miastem i mamy nadzieję, że projekt ten jest częścią tej spuścizny, oraz że doprowadzi do podjęcia innych, podobnych projektów.” Firma SOM stworzyła swój pierwszy projekt w Bahrajnie blisko 30 lat temu, a jest nim urzekający United Gulf Bank, Behr mówi natomiast, że te wczesne projekty ciągle mają opinię najładniejszych w mieście. W przypadku Hotelu Cztery Pory Roku, stawka była naprawdę wysoka – chodziło o zaprojektowanie ikonicznego nadbrzeżnego hotelu na działce o powierzchni około 432 000 metrów kwadratowych, o nazwie Bahrain Bay (Zatoka Bahrajn), który nigdy wcześniej nie istniał.

“It is a very strong design in the Bahrain skyline because it is simple”

Nowa wizualna ciekawostka w mieście, z uwagi na niezwykłą kompozycję betonowych filarów i wiszących brył

Przyciągający uwagę i kameralny

Zlecony przez Signature Hotels Management Company S.P.C projekt rozpoczął się w roku 2004 od przygotowania planu generalnego dla rekultywowanych terenów, które obejmowały stały ląd ułożony w okręgi koncentryczne. Hotel Cztery Pory Roku, posiadający 68 kondygnacji, leży w samym sercu tego planu. Ułożenie hotelu w jednej linii z kanałem wodnym biegnącym do znajdującego się z tyłu morza, na własnej prywatnej wyspie o powierzchni 12 akrów, na którą można dostać się używając mostu lub łodzi, Behr wyjaśnia następująco: „Za projektem hotelu stoi potrzeba stworzenia budynku przyciągającego uwagę w skali całego miasta, a jednocześnie kameralnego, tak aby goście mogli poczuć się w nim jak w kurorcie. „To bardzo zdecydowany projekt na tle zabudowy Bahrajnu, z uwagi na jego prostotę. Dominujące są pokryte betonem ‘filary’i ‘ściany’. Budynek jest bardzo wymowny, to rodzaj bramy prowadzącej do miasta,” podkreśla Behr. „Plan hotelu jest czytelny z zewnątrz. Tak zwana podniebna restauracja (ang. skypod restaurant) znajduje się na szczycie wiszącej części budynku, sypialnie dla gości znajdują się na środku, hol na dole.”

To bardziej obiekt o charakterze kurortu w wysokiej wieży z ogrodem

Zupełnie jak kurort

Ambicje urbanistyczne przyczyniły się do stworzenia obiektu o charakterze kurortu, pod względem krajobrazu, bryły i samej istoty. Tekstura i wzory na betonowych ścianach, jak również pokryty wapieniem cokół tworzą proste, naturalne wykończenie, dzięki któremu budynek nabiera charakteru i przestaje być monolityczny. Wejście wydaje się bardziej przytulne dzięki zewnętrznemu rozwiązaniu typu porte-cochere, wykonanemu z brązu z malowaniem proszkowym oraz posiadającemu aluminiowy sufit, które ciągnie się do holu. Wysoka na 200 metrów wieża jest złagodzona serią pawilonów, w których znajduje się spa oraz pomieszczenia konferencyjne, a także ogród w stylu śródziemnomorskim, w którym rosną drzewa oliwne oraz dzikie kwiaty.

 

Produkty Reynaers, wybrane przez wykonawcę fasady, Jungbluth Alu Partners, z uwagi na to, że „firma cieszy się długotrwałą, doskonałą współpracą z Reynaers, natomiast serwis wykazuje dużą inicjatywę”, podkreśla główny inżynier Roland Jungbluth, przyczyniają się do niesamowitego wyglądu budynku oraz sprawiają, że jest on jeszcze bardziej przytulny. Każda sypialnia posiada okna na całej wysokości, z których rozpościera się widok na zatoczki, natomiast aluminiowe płyty biegnące przez budynek, optycznie łączą jego różniące się od siebie części. Podsumowując, jak wyjaśnia Behr, wybudowanie Hotelu Cztery Pory Roku było niezwykle ważne: „Z uwagi na wszystkie trudności wywołane światowym kryzysem gospodarczym, z jakimi zmierzyło się miasto Bahrajn, wiele projektów zostało anulowanych. Jest to pierwszy poważny project ostatnich lat i bez wątpienia uruchomił on falę nowych inwestycji.”

SKIDMORE,OWINGS & MERRILL (SOM)

 

Thomas Behr urodził się w Akwizgranie w Niemczech w 1969. Ukończył Politechnikę w Akwizgranie z tytułem licencjata w dziedzinie architektury. Obecnie jest on dyrektorem w nowojorskim oddziale SOM. Pracę w firmie rozpoczął w roku 2000 i od tamtej pory pracował nad wieloma różnymi międzynarodowymi projektami. Po tym jak w początkowych latach pracował głównie nad projektami europejskimi, Behr zaczął się koncentrować na Bliskim Wschodzie, gdzie nadzoruje i koordynuje wszystkie działania SOM. Obecnie zarządza on pracami nad obiektami Uniwersytetu w Kuwejcie, przeznaczonymi na działalność studencką oraz zajęcia sportowe, Thakher City w Mekce oraz Sheikh Khalifa Medical City w Abu Zabi. Behr: „Uważam, że na architektach spoczywa odpowiedzialność dotycząca kwestii społecznych, środowiskowych i gospodarczych, a zrozumienie tej odpowiedzialności pozwala mi na uwolnienie prawdziwej wartości danego projektu.”

Roland Jungbluth (Jungbluth Alu Partners)

Roland Jungbluth was born in 1953 in Raeren, Belgium. He has more than thirty years of experience in the business, working as administrative-director for almost twenty years at one of Belgium’s leading aluminium façade manufacturers Pomel Alu. In 2002 he set up Jungbluth Alu Partners sa (JAP) together with the technical director and now partner André Muller. JAP is a specialist façade company that provides technical solutions for the external building envelope in the fields of design, engineering, work management and construction. It is known for its cost-effective and flexible methods, including erecting onsite factories for each project. The company has completed projects all over the world including the 300 meter tall Aspire Tower in Doha, the Qatar National Convention Centre and Ferrari World in Abu Dhabi, all in partnership with Reynaers.

Element typowy, rozwiązanie indywidualne CW 86-EF

Rozwiązan ia projektowe

Systemy: Rozwiązanie indywidualne, w oparciu o CW 86-EF oraz CW 50-SC, CP 96, CS 77-FP

Opis projektu:

  • 15 000m² elewacji
  • 13 000m² systemu CW 86-EF
  • 2000m² systemu CW 50, okna i drzwi
  • Opracowanie przygotowanych na miarę rozwiązań fasadowych, w oparciu o estetyczne oczekiwania architekta.
  • Wieże: fasada segmentowa CW 86
  • PIONOWE listwy maskujące:

- Płaskie listwy przy betonowej okładzinie

- Listwy pośrednie: Bardzo duże listwy maskujące (400 mm D x 50 mm W) w dwóch częściach. Ułożenie: profil + dopasowana listwa przyszybowa + profil dociskowy +listwa maskująca profilu dolnego i listwa maskująca drugiej części, skręcone śrubami.

  • POZIOME listwy maskujące:

- listwa pierwszej części: 25 mm D x 100 mm W

- listwa drugiej części: 75 mm D x 50 mm W

- Taka sama listwa przyszybowa z mniejszym profilem dociskowym przymocowanym do jednej części ramy Pokoje dla gości: fasada segmentowa CW 86

  • Fasada oszklona strukturalnie z dodatkową, dwurzędową ‘listwą wykończeniową’ co trzy piętra
  • Szkło przymocowane na małych profilach przykręconych do konstrukcji nośnej
  • Listwa wykończeniowa: 400 mm D x 100 mm W
  • Cokół (podstawa budynku): CW 50-SC
  • Wzmocniony stalą system CW 50 Slim Line
  • Słupy w dwóch częściach zamontowane na stalowym rdzeniu
  • Połączone z różnymi ryglami

Elementy:

  • Wieże: 1675 mm W x 3800 mm H (element typowy)
  • Pokoje dla gości: 1750 mm W x 3800 mm H
  • Skypod (górne piętra): 2000 mm W x 5425 mm H

Szklenie:

  • 8/16/10 (szkło przezierne)
  • 8/9/10 (szkło panelowe)
Wieże, przekrój poziomy, rozwiązanie indywidualne CW 86-EF
Wieże, przekrój pionowy, rozwiązanie indywidualne CW 86-EF
Fabrykator: 
JAP
Lokalizacja: 
Manama, Bahrajn Zobacz na mapie
Fotograf: 
Waleed AlAbbas
Inni partnerzy: 
Besix (General Contractors) Werner Sobek (Engineering office)
Project solutions: 
CW 86-EF bespoke solution CW 50-SC bespoke solution