NIEŻALENIE OD TEGO, JAKI PROJEKT OBIEKTU STWORZY ARCHITEKT, NA JEGO OSTATECZNY WYGLĄD I FORMĘ WPŁYW MA PRZEDE WSZYSTKIM ASPEKT FUNKCJONALNY. NIEMNIEJ JEDNAK, JAK KAŻDY ARTYSTA, ARCHITEKT CENI SOBIE NIEZALEŻNOŚĆ I SWOBODĘ PODCZAS TWORZENIA PROJEKTOW, WZBOGACAJĄC JE O CORAZ NOWSZE KSZTAŁTY.
Najlepszym przykładem z historii architektury jest Cenotaphe a Newton, obiekt zaprojektowany w roku 1783 przez Etienne-Louis Boullee na cześć Isaaca Newtona, tworcy teorii grawitacji. Projekt ten, kula wsparta na dwoch walcowatych bryłach, stanowi utopijną koncepcję, sprzeciwiającą się prawom grawitacji. Dzieło to nie stanowi jednak wyłącznie pochwały dla geniuszu Newtona; ma rownież za zadanie inspirować architektow do poszukiwania nowych rozwiązań, wykraczających poza to, co oczywiste i przyziemne. Tylko to, co wzniosłe, może być doskonałe. Gaudi stworzył swoj rewolucyjny ‘język kształtow’, przyjmując zupełnie inną perspektywę. Jego głowną zasadą było skupianie się na tym, co najbardziej przyziemne. Prawa grawitacji są badane przy pomocy systemu łańcuchow. Aby zbadać zjawisko linii siły, artysta rozciągał sznury wewnątrz szkieletu budowli. Tak właśnie powstała Sagrada Familia. Pierwszy kamień położono w roku 1882. Z uwagi na innowacyjną konstrukcję i zastosowane materiały, ukończenie kościoła było niemałym wyzwaniem. ‘Można przyjąć, że forma to swego rodzaju natura budowli, a projekt powinien stanowić odzwierciedlenie praw natury, ktore można powołać do życia stosując odpowiednią grę światła.