- JSK Architektci Sp. Z o.o.
MPL Passenger Terminal
Bez wątpienia Mistrzostwa Europy w piłce nożnej EURO 2012 znacznie przyspieszyły inwestycje infrastrukturalne w Polsce. Chciano poprawić infrastrukturę transportową, zarówno drogową, kolejową, jak i powietrzną. Powstały nowe autostrady, drogi ekspresowe i obwodnice, poprawiono stan linii kolejowych I dworców oraz zbudowano nowe lotniska. Jednym z nich jest lotnisko we Wrocławiu, zaprojektowane przez polską filię niemieckiej firmy architektonicznej, JSK Architekci, która współpracowała z Altro Projekt, będącym projektantem fasady. Nowy projekt zastąpił staromodny i ciasny terminal zbudowany we wczesnych latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku.
Symbolika nowego wrocławskiego lotniska jest jasna i łatwa do rozszyfrowania. Jego funkcja jest w oczywisty sposób związana z lataniem – lataniem przy użyciu skrzydeł, które poruszają się w sposób delikatny i doskonale skoordynowany. Ruch ten wyraża się w kształcietrzynastu osobnych, przypominających fale sekcji dachu. Cała konstrukcja, poruszająca się w dwóch przeciwnych kierunkach, rozciąga się poza pionowy kontur budynku, podnosząc się i obniżając w nieco nieregularnym rytmie. W ten sposób budynek nabiera charakteru, a obszar wejściowy jest zadaszony. Ponadto, zewnętrzną część budynku charakteryzuje lekkość i piękno, którego brakuje innym budynkom tego typu. Jest to szczególnie widoczne z dystansu, gdy zmienia się perspektywa, np. Patrząc z samochodu nadjeżdżającego od strony miasta i okrążającego ogromną otwartą przestrzeń przed lotniskiem.
Konstruckcja
Konstrukcja, czyli w rzeczywistości nowe otnisko, to bardzo racjonalny budynek, mający prawie wyłącznie kąty 90 stopni, zbudowany z piętnastometrowych odcinków modularnych. Konstrukcja zewnętrzna, wysoka, oszklona I ukoronowana nieregularnym stalowym dachem, ma wymiary około 200 x 80 metrów i można ją rozszerzyć po bokach. W ten sposób otrzymujemy wodoszczelną osłonę dla wszystkich elementów koniecznych do pracy lotniska, które znajdują się wewnątrz budynku na kilku poziomach. Zarówno otwarte przestrzenie publiczne,jak i mniejsze zgrupowane razem obszary,nie sięgają dachu, który robi wrażenie jakby unosił się nad mniejszymi cząstkami zawieszonymi w środku. Trzynaście przypominających fale sekcji dachu łączy się w środku i w ten sposób tworzy szczeliny – okna, zapewniające dodatkowe światło przestrzeniom poniżej. Architekci zorganizowali funkcjonowanie budynku w sposób liniowy, witając przybywających z miasta holem wejściowym, który zmierza bezpośrednio w kierunku skrzydlatych sekcji dachu i rozciąga się przez całą długość budynku. Odlatujący pasażerowie, natomiast, żegnają się z budynkiem jego wielopiętrow konstrukcją z punktami kontrolnymi wewną rz. Na górze znajduje się taras dla przyjació i rodziny. Najbardziej spektakularnym miejscem w całym budynku jest obszar witający pasażerów przylatujących. Obszar ten pokrywa dach, który robi wrażenie jakby wyginał się w różnych kierunkach. Wsparty jest on na stalowych filarach w kształcie litery „V”, ozdobionych wysokimi roślinami. Co najważniejsze, obszar ten umożliwia wygodny dostęp do wszystkiego, co jest potrzebne do obsługiodlatujących lub przylatujących pasażerów.
Okna Oddymiajace
Całość wykończona jest przy użyciu wysokiej jakości materiałów, m.in. granitu, szkła przezroczystego i matowego, stali nierdzewnej i pły pokrytych drewnem fornirowanym oraz skąpana w świetle wlewającym się przez całą oszkloną fasadę. Liczby robią wrażenie: z Niemiec sprowadzono 11.500 m2 szkła o najwyższych możliwych parametrach przezroczystości i izolacji cieplnej. Całość zamontowano na konstrukcji słupowo-ryglowej, ze słupami w odstępach 3,75 m od siebie a ryglami 175 m. Oba profile mają niestandardową widzialną szerokość, wynoszącą 65 mm. W tej ramie umieszczono panele szklane, z których każdy waży standardowo 310 kg. Otwierające się do wewnątrz okna CS 77, które wcześniej poddano testom laboratoryjnym, umieszczono w kilku miejscach w celu zapewnienia wentylacji w głównym obszarze lotniska. Wymiary otwieranych okien były takie same jak typowego panelu szklanego. Aluminiowa konstrukcja elewacji została przymocowana do stalowej konstrukcji budynku terminala przy użyciu aluminiowych wsporników.
Ambicje
Nowy terminal z całą pewnością daje wyraz ambicjom Wrocławia, który był jednym z czterech miast gospodarzy EURO 2012, będzie Europejskim Miastem Kultury w 2016 roku oraz ubiegał się o organizację EXPO. Lotnisko zaspokoiło także stale wzrastające wymagania Polaków dotyczące podróżowania, będąc lotniskiem wygodnym nie tylko dla przewoźników międzynarodowych i krajowych, ale także dla cieszących się dużą popularnością tanich linii lotniczych. Dzięki doskonałemu połączeniu z centrum Wrocławia, lotnisko podkreśli znaczenie miasta na lotniczej mapie Europy.
Użyte systemy Reynaers
Involved stakeholders
Architekt
- JSK Architektci Sp. Z o.o.
Wykonawca konstrukcji aluminiowych
- Opal Grodzisk
Fotograf
- Jarosław Ceborski
Inny interesariusz
- Airport Wroclaw S.A. (Investors)
- Hochtief Polska - Hochtief Construction (General contractors)
- Roman Rutkowski (Authors)