Skip to main content
  • ConceptWall 86 Ściany osłonowe aluminiowe - Office building Sofia Airport Centre zlokalizowany w Sofia, Bulgarije
  • ConceptWall 86 Ściany osłonowe aluminiowe - Office building Sofia Airport Centre zlokalizowany w Sofia, Bulgarije
  • ConceptWall 86 Ściany osłonowe aluminiowe - Office building Sofia Airport Centre zlokalizowany w Sofia, Bulgarije
  • ConceptWall 86 Ściany osłonowe aluminiowe - Office building Sofia Airport Centre zlokalizowany w Sofia, Bulgarije
  • ConceptWall 86 Ściany osłonowe aluminiowe - Office building Sofia Airport Centre zlokalizowany w Sofia, Bulgarije
  • Cigler Marani Architects

Sofia Airport Centre

Sofia - Bulgarije - 2010

SOFIA AIRPORT CENTRE PARK BIZNESU CECHUJĄCY SIĘ PRZYJAZNĄ DLA OTOCZENIA KONCEPCJĄ I STYLOWYM PROJEKTEM

Nowa, ambitna inwestycja budowlana Sofia Airport Centre (SAC) wyznacza w Bułgarii nowe standardy dla budynków biurowych i loistycznych. W tym zakrojonym na szeroką skalę parku biznesu położono akcent na zrównoważone budownictwo i projektowanie przyjazne dla otoczenia. Usytuowany strategicznie w odległości 300 metrów od międzynarodowego portu lotniczego w Sofii i od skrzyżowania głównych dróg, Sofia Airport Centre zapewnia dynamicznym i myślącym przyszłościowo firmom, łatwy dostęp, zarówno z ziemi, jak i z powietrza. Działki budowlane w pobliżu międzynarodowego Portu Lotniczego w Sofii, które jeszcze do niedawna stanowiły ziemię uprawną, wydają się być równie żyznym gruntem dla rozwoju centrów logistycznych i biurowych. Sofia Airport Centre jest obszarem o łącznej powierzchni zabudowy wynoszącej 165 000 m2, a tym samym największą inwestycją budowlaną o wyraźnie wyróżniającej ją indywidualnej koncepcji, łączącej w sobie trzy podstawowe elementy: Centrum Logistyczne o powierzchni 22.000 m2, Centrum Biurowe klasy A o powierzchni 100.000 m2 (posiadające certyfikat LEED) oraz 250-pokojowy hotel wysokiej klasy. Inwestycja ta zostanie zrealizowana w dwóch etapach. Pierwszy etap realizacji obejmuje budowę jednego budynku biurowego i trzech budynków logistycznych, zaś drugi budowę 13-piętrowego hotelu i pozostałych trzech budynków biurowych. Plan zagospodarowania terenu i projekt architektoniczny zostały opracowane przez praskie biuro Cigler Marani Architects, kierowane przez architektów Jakuba Ciglera i Vincenta Maraniego. Plan zagospodarowania przewiduje park biznesowy typu zamkniętego. Wszystkie budynki będą zlokalizowanie na obwodzie terenu budowlanego i otaczać będą wielki prostokątny dziedziniec z pięknym sztucznym jeziorem, który stanowić będzie wewnętrzny teren rekreacyjny, otwarty zarówno dla pracowników, jak i dla osób z zewnątrz. Pionowy akcent kompleksu stworzy 13-piętrowy hotel z widokiem na dwie biegnące równolegle aleje, prowadzące do portu lotniczego. Trzy poziome bryły biurowców o wysokości 20 metrów, z restauracjami i wielkimi westybulami wychodzącymi na dziedziniec, zwrócone będą w kierunku północ-południe.

Część przeznaczona na potrzeby logistyki przemysłowej zostanie funkcjonalnie zlokalizowana na odległym krańcu terenu budowlanego i posiadać będzie odrębny wjazd dla dostawców. Zrealizowane budynki logistyczne i biurowce posiadają jednolite podstawy modularne pozwalające zapewnić maksymalną elastyczność w zakresie zaspokajania potrzeb najemców. Wzdłużna linia biurowców przerywana jest przez prostopadłe bryły, które dodają plastyczności budynkom, zapewniając również maksymalny dopływ światła naturalnego w celu spełnienia wysokich wymagań certyfikacji LEED – powszechnie uznanego standardu do pomiarów zrównoważonego budownictwa. Struktura budynków jest ograniczona do minimum poprzez zastosowanie jednolitych kolumn i wewnętrznych sztywnych rdzeni z ewakuacyjnymi klatkami schodowymi. Elewacja biurowca z elementów samonośnych, widoczna z obydwu alej, wyróżnia się prostotą wyglądu, niezwykłą dla bułgarskiej architektury. Ta stylowa, wykonana ze szkła i aluminium osłona, przypomina jednak, że tajemnica wysokiej jakości jak zwykle kryje się w detalach. Kondygnacje parterowe są całkowicie przeszklone, by optycznie „oderwać” budynek od ziemi. Na wyższych kondygnacjach rytmicznie powtarzające się połacie szyb, sięgających od sufitu do podłogi oraz cienkie paski stałych połączeń nadają elewacji dynamiczny i smukły wygląd. Zróżnicowanie elewacji uzyskano, powtarzając dwa podstawowe moduły o prawie takich samych wymiarach: 1250 x 3750 mm. Jeden z nich jest w pełni przeszklony, zaś drugi składa się w całości z paneli aluminiowych o szerokości 50 cm. Elewacja wykonana na bazie systemu Reynaers CW 86-EF/HI musiała spełniać wiele różnych wymogów technicznych i projektowych.

Należało ją odpowiednio dostosować w myśl kompleksowej, przyjaznej dla środowiska koncepcji. Trzeba było także znaczne zredukować poziom hałasu dobiegającego z lotniska i z autostrady. W wyniku tego zaistniała potrzeba opracowania skrojonych na miarę profili i akcesoriów oraz zaprojektowania specjalnych narożników budynku. Pomiary akustyczne i testy typu powietrze-wiatr-woda wykazały, że dostosowana według indywidualnych wymagań elewacja pozwala zredukować poziom hałasu o 45 dB a także ma bardzo dobre właściwości antysejsmiczne oraz wysokie parametry termoizolacyjne. Elewacja przyczynia się również do ograniczenia zużycia energii w budynku, dzięki wykorzystywaniu odnawialnych źródeł energii, takich jak światło naturalne, okna z podwójnymi szybami i przeszklenia z podwójną powłoką. Inicjatywę indywidualnego dostosowania systemu CW 86-EF podjęto również ze względów estetycznych.Architekci, którzy wydawali się zwracać czujną uwagę nawet na najdrobniejsze szczegóły, zwrócili się do firmy Reynaers o pomoc w wykonaniu ostrzejszych krawędzi profili elewacyjnych. W efekcie wyprodukowano specjalne profile o półmilimetrowych, zaokrąglonych krawędziach. Innym intrygującym elementem projektu opracowanego przez architektów była koncepcja naturalnej wentylacji. Zamiast otwieranych okien zaprojektowali oni „zawory” zintegrowane z aluminiowymi paskami elewacji. Park biznesowy Sofia Airport Centre stał się pod każdym względem wzorcową inwestycją w zakresie zrównoważonego i inteligentnego budownictwa oraz realizowania inwestycji budowlanych – poczynając od wstępnej makrokoncepcji, aż po mikroskopijne szczegóły procesu realizacji.

Involved stakeholders

Architekt

  • Cigler Marani Architects

Wykonawca konstrukcji aluminiowych

  • Kristian Neiko 90 LTD

Fotograf

  • Kiril Konstantinov

Inny interesariusz

  • Tishman International Management Ltd. (Investors)
  • CO-VER (General contractors)